ႀကိဳးညွိျခင္းကဗ်ာစာအုပ္ကို
FM Bagan မွာ ေဆြးေႏြးၾကျခင္း (အပိုင္း ၂)
(FM Bagan ေရဒီယိုမွာ မင္းခက္ရဲ တင္ဆက္တဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေဆြးေႏြးခ်က္ အစီအစဥ္မွာ
ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတာပါ။ အပိုင္း ၃ ပိုင္းခြဲၿပီး တင္ဆက္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီေဆြးေႏြးခ်က္ေတြကို
ပုိ႔ေပးတဲ့ ကိုမင္းခက္ရဲ ကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။)
ခုကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေဆြးေႏြးမယ္႔
အေၾကာင္းအရာကေတာ႔ အမ်ဳိးသမီးေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာက်မ္းဟာ ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာ သမုိင္းမွာ
အေရးႀကီးတဲ႔ ေျခလွမ္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးျခင္းပါပဲ ။
ႀကဳိးညွိျခင္းလုိ႔အမည္ရတဲ႔ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးကဗ်ာ စာအုပ္ကုိ ဆရာမပန္ဒုိရာက
စုစည္းၿပီး ၂၀၁၂ ၾသဂတ္စ္လမွာ ထုတ္ေ၀ခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္ ။ ဒီမတုိင္ခင္က အမ်ဳိးသမီး ကဗ်ာ
ဆရာမေတြရဲ႕ ကဗ်ာေတြကုိ စုစည္းဖုိ႔ ေနေနသာသာ ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာ စုစည္းမႈေတြမွာ ၊
တကၠသုိလ္ရဲ႕ ကဗ်ာလက္ေရြးစင္က်မ္းေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ကဗ်ာကုိ အလြန္ေတြ႔ရခဲၿပီး
တစ္ခါတစ္ရံတစ္ဦးတစ္ေလမွာ ေဖာ္ျပျခင္း မခံရတာကိုေတြ႔ရပါမယ္ ။ ယခင္တစ္ပတ္ကေတာ႔
ဒီကဗ်ာစုစည္းမႈဟာ ျမန္မာ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ကဗ်ာဆရာမေတြကုိ ေဘးဖယ္ထုတ္ထားသလုိ
ျဖစ္ေနျခင္းအေပၚ မီးေမာင္းထုိးျပလုိက္ရာေရာက္ေၾကာင္းကုိ ေဖာ္ျပခဲ႔ပါတယ္ ။ ၿပီးေတာ႔
ကဗ်ာ စုစည္းမႈေတြမွာ မိန္းမေတြ မထည္႔၀င္ျခင္းဟာ ေယာက္်ားႀကီးစုိးလႊမ္းမုိးတဲ႔
အျမင္တစ္ရပ္အေၾကာင္းကုိ ေျပာဆုိေဆြးေႏြး ျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္ ။ ယခုလည္း ပထမဆုံးအႀကိမ္း
ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးကဗ်ာမ်ားကုိ စုစည္းထုတ္ေ၀မႈဟာ ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာ တုိးတက္
ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ ေျခလွမ္းတစ္ရပ္ျဖစ္ၿပီး အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာေတြဟာ
ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာစုစည္းမႈ ၊ ျမန္မာကဗ်ာ ဖတ္စာအုပ္မ်ားအတြင္းကေန
ေဘးဖယ္မထုတ္သင္႔ေၾကာင္း နဲ႔ ပညာေရး စနစ္ အတြင္း ဒီလုိေဘးဖယ္ထုတ္ျခင္း၊
လိင္အရခြဲျခားျခင္းေတြဟာ ဒီမုိကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ
မရွိသင္႔ေတာ႔ေၾကာင္းကုိေဆြးေႏြးသြားမွာျဖစ္ပါတယ္ ။ ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားစြာရဲ႕
ပထမဆုံးအႀကိမ္ကဗ်ာ စုစည္းထုတ္ေ၀မႈကုိ ႀကဳိဆုိတဲ႔ အေနနဲ႔ စာအုပ္ပါ ကဗ်ာဆရာမျမတ္ရဲ႕
ကဗ်ာတစ္ ပုဒ္ကုိ ရြတ္ဆုိသြားပါမယ္ ။ ျမတ္ရဲ႕ကဗ်ာမွာ မိန္းမျဖစ္မႈနဲ႔ မိန္းမေတြရဲ႕ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈသဘာ၀ကုိ
ထုတ္ျပႏုိင္တာကုိလည္း ေတြ႔ရမယ္ ။
တစ္ညေန
တစ္ဖက္မွာ…
လက္ကိုင္တုတ္ေတြ
သံဆူးႀကိဳးေတြ
ယူနီေဖါင္း၀တ္ေသနတ္သမားေတြ
အရံအတားေတြ
တစ္ဖက္မွာ…
လမ္းေလွ်ာက္တုတ္ေကာက္ေတြနဲ႕
အဖိုး အဖြါးအိုေတြ ႏွင္းဆီပန္းအ၀ါေတြ ကင္မရာလြယ္သတင္းသမားေတြ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းေတြ
ေသနတ္သမားေတြက
အရံအတားေတြ ဖယ္ေပးလိုက္တယ္ဆိုရင္ပဲ
ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းေတြ
ေ၀ါကနဲသြန္က်
လမ္းမေပၚ
၀မ္းေျမာက္ျခင္း ပုလဲလံုးေတြ အခ်ဳပ္အေႏွာင္မဲ့
ေျမမထိ
ေျခေထာက္ေတြ သံတံခါး၀ဆီ အေျပးအလႊား
ေလထဲလြင့္ပါသြားမတတ္
အေမနဲ႕ေ၀းတဲ့ကေလးေတြ
အေမ့ကိုျပန္ေတြ႕တဲ့ တစ္ညေန ။ ။
ျမတ္
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ကဗ်ာေလးကေတာ႔ အက်ဥ္းေထာင္ကေန ျပန္လႊတ္လာတဲ႔ ယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင္႔ အက်ဥ္းက်ခံေနရ သူေတြ ေစာင္႔ေနတဲ႔ လူေတြအေၾကာင္းေရးထားတာလုိ႔ ထင္တယ္ ။
ကုိဗညား ။ ဟုတ္တယ္ ကၽြန္ေတာ္လည္း အဲလုိပဲ ထင္တယ္ ။ မပုိင္ပုိင္ ေျပာခ်င္မယ္႔ မိန္းမေတြရဲ႕ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈမ်ိဳးက ဘာကုိ ေျပာမလဲ ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ကဗ်ာမွာ ခႊင္႔လႊတ္တဲ႔ စိတ္နဲ႔ မိခင္စိတ္ကုိ အထင္းသားေတြ႔ရတဲ႔ အခ်က္ေၾကာင္႔ မိန္းမတစ္ဦးက မိန္းမျဖစ္မႈ အတြင္းကေန ျမင္ထားတဲ႔ အျမင္လုိ႔ဆုိခ်င္တာပါ ။ကဗ်ာမွာ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသားခြင္႔နဲ႔ ေထာင္ထဲက လြတ္လာတဲ႔ ေမွ်ာ္လင္႔ ခ်က္ေတြကုိ ခြင္႔လႊတ္တဲ႔ စိတ္ ၊ ေမွ်ာ္လင္႔ေတာင္႔တမႈေတြနဲ႔ ေျပာတယ္ ။ ေနာက္ဆုံးစာေၾကာင္းမွာ “ အေမနဲ႔ ေ၀းတဲ႔ ကေလးေတြ အေမ႔ကုိ ျပန္ေတြ႔တဲ႔ တစ္ညေန ” လုိ႔ မိခင္စိတ္ ၊ အင္း … မိန္းမေတြရဲ႕ ခံစားမႈကုိ ေဖာ္ျပႏုိင္တဲ႔ စာေၾကာင္းနဲ႔ ေဖာ္ျပထားတယ္ ။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ။ မပုိင္ပုိင္ေျပာေနတဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈဆုိတာဘာလဲ ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အေရးႀကီး သလား။
မပုိင္ပုိင္ ။ ဟုတ္တယ္ ကုိေသာ္ဇင္ေရ ၊ ကၽြန္မတုိ႔ခုေဆြးေႏြးမယ္႔ အေၾကာင္းအရာက ကုိေသာ္ဇင္ေျပာတဲ႔အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတယ္ ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ လူေတြရဲ႕ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈေတြကို နားလည္မွ အဲဒီလုိ လူေတြကုိနားလည္ ခံစားေပးႏုိင္မွာ ။ အဲဒီလုိ လူေတြရဲ႕ အထူးသျဖင္႔ မိန္းမေတြ၊ တုိင္းရင္သားေတြ၊ ေဂးနဲ႔လတ္စဘီယံ ေတြရဲ႕ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈေတြပါတဲ႔ ကဗ်ာေတြ၊ ၀တၳဳေတြကုိ ပညာေရးထဲျပဌာန္ၿပီး လူအားလုံးမွ်ေ၀ခံစားႏုိင္မွာ ကြဲျပားျခားနားမႈ အျပဳသေဘာေဆာင္နားလည္လာမွာ ။ မဟုတ္ရင္ ကြဲျပားျခားနားျခင္းကုိ ရန္လုိစရာ ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကုိယ္႔ ထက္နိမ္႔က်တာရယ္လုိ ျမင္သြားရင္ ရန္လုိေနတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ေပၚေပါက္လာမွာ အမွန္ပဲ ။
ကုိဗညား ။ ။ ဒါေၾကာင္႔ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕အျမင္ေတြ ၊ ေတြ႔ႀကဳံခံစားႏုိင္မႈေတြ အမ်ားအျပားပါ၀င္တဲ႔ ႀကဳိညွိျခင္းကဗ်ာ စာအုပ္ဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ေရာ ၊ ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာသမုိင္း အတြက္ေရာ အေရးပါတာေပါ႔ ။ ဒီသေဘာေပါ႔ ။ ဟုတ္ လား မပုိင္ပုိင္ ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ။ ဟုတ္တယ္ ကုိဗညား ။ ဒီစာအုပ္ကေနတစ္ဆင္႔ ကၽြန္မတုိ႔ေျပာႏုိင္တာက အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ စာေတြ၊ နဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈေတြ ၊ ဘ၀ေတြကုိ ပညာေရးအင္စတီးက်ဴးရွင္းေတြ၊ ပညာရပ္နယ္ပယ္ေတြမွာ ထည္႔၀င္ခြင္႔ရရေရးပဲ ။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ။ ဟုတ္တယ္ဗ်၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီက ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာစုစည္းမႈမွာ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာမ တစ္ေယာက္မွ မပါတာထက္ အေနာက္တုိင္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာ စုစည္းမႈေတြမွာ မပါတာက ပုိဆုိးတယ္လုိ႔ထင္တယ္ ။ အေနာက္တုိင္းမွာက ကဗ်ာစုစည္းမႈေတြကုိ တကၠသုိ္လ္ေတြနဲ႔ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြက လုပ္တာမဟုတ္ လား ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ။ တကၠသုိလ္က လုပ္တဲ႔ စုစည္းမႈေတြထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြ တစ္ေယာက္မွ မပါတာဟာ မိန္းမေတြ ကို ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းႀကီးတစ္ခုလုံးက လစ္လ်ဴရႈလုိက္တာပဲလုိ႔ ဆုိလုိရာေရာက္တယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔ အေနာက္တုိင္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွ ကၠတၳ၀ါဒီေတြ ၊ အမ်ဳိးသမီးပညာရွင္ေတြက အၿမဲစိန္ေခၚႏုိင္ဖုိ႔ႀကဳိးစားတယ္ ။ ခုႀကဳိးညွိျခင္း ကဗ်ာ စာအုပ္ထုတ္ေ၀သလုိ ပုံစံတစ္မ်ဳိးမဟုတ္ တစ္မ်ဳိးနဲ႔ စိန္ေခၚႏုိင္ဖုိ႔ ႀကဳိးစားၾကတယ္ ။
ကုိဗညား ။ ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆီက တကၠသုိလ္ေတြကေတာ႔ ေရွးရုိးစြဲေတြပဲ ။ ပညာရွင္တစ္ခ်ဳိ႕က ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြ ၊ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြကုိ တကၠသုိလ္သင္ရုိးထဲထည္႔ဖုိ႔ ႀကဳိးစားၾကေပမယ္႔အမ်ားစုနဲ႔ အနည္းစုျဖစ္ေနမွာပဲ ။ တကၠသုိလ္ကလည္း အစုိးကခ်ဳပ္ကုိင္ထားေတာ႔ကာ ပညာရွင္ဆုိတာထက္ တစ္ခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ အစုိးရရုံး၀န္ထမ္းလုိျဖစ္ ေနတယ္ ။ ယခင္ကာလက အာဏာရွင္အစုိးရဆုိေတာ႔ သူတုိ႔ေျပာသမွ်သာလုပ္ရၿပီး ကုိယ္က တစ္ခုမွ ျပန္မေျပာရဲတဲ႔ အေျခအေနဆုိေတာ႔ အေမွာင္ဖုံးခဲ႔ၾကတယ္ ။ ခုလုိပြင္႔လင္းစျပဳလာတဲ႔ အေျခအေနမွာ ဆုိရင္ေတာ႔ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ရွိတဲ႔သူ ဒါမွမဟုတ္ ၾသဇာအာဏာရွိတဲ႔သူက စၿပီးစိန္ေခၚႏုိင္ရင္ေတာ႔ ေျပာင္းလဲသြားႏုိင္တယ္ ။
မပုိင္ပိုင္ ။ ။ ဒီမုိကေရစီအစိုးရျဖစ္လာလုိ႔ လုပ္လုိ႔ လြယ္ကူသြားမွာပဲလုိ႔ သတ္မွတ္လုိ႔ေတာမရဘူး ။ ဒီကိစၥက အစုိးရေရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အတြင္းလူေတြရဲ႕ နားလည္လက္ခံႏုိင္စြမ္းနဲ႔ေရာဆုိင္တယ္ ။ ကၽြန္မဥပမာေျပာရရင္ ကၽြန္မတုိ႔ ေတြအေနနဲ႔ ပြင္႔လင္းပါတယ္လုိ႔ ထင္တဲ႔ အေမရိကန္မွာ ၁၉၇၀ ပတ္၀န္က်င္က ပညာရပ္ဆုိင္ရာ အျဖစ္အပ်က္ေလးေတြ အေၾကာင္း ေျပာခ်င္တယ္ ။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ။ ၁၉၆၀နဲ႔ ၇၀ခုနွစ္ဆုိတာ အေမရိကန္ ပုိမုိပြင္႔လင္းလာဖုိ႔ရာ ႏွစ္ေတြလဲ ။ သူတုိ႔ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီစနစ္ခုိင္ၿမဲေန တာလည္း ႏွစ္၂၀၀နီးပါးရွိၿပီေပါ႔ ေနာ္ ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ။ ဒါေပမယ္႔ သူတုိ႔ရဲ႕ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ယခုကၽြန္မတုိ႔ ႀကဳံေတြ႔ေနရသလုိ ေယာက္်ားအဓိက လူ႔အဖြ႔ဲ႔အစည္းပဲ ။ သူတုိ႔အတြက္ကေတာ႔ လူျဖဴေယာက္်ားေတြရဲ႕ တန္ဖုိးစံေတြ လႊမ္းမုိးေနတဲ႔ ကာလပဲ ။ ကၽြန္မေျပာခ်င္တာက ကိတ္မီးလတ္ (Kate Millet ) ဆုိတဲ႔ အမ်ဳိးသမီးပညာရွင္တစ္ဦးအေၾကာင္းပဲ ။ သူ႔ရဲ႕ Sexual Politic ဆုိတာ နာမည္ႀကီးတယ္ ။ ဒါေပမယ္႔ ဒီက်မ္းကိုေရးၿပီးတဲ႔ အခါမွာ တကၠသုိလ္ကေနာက္ထပ္ထပ္ၿပီး သူ႔ကုိ ကန္ထရုိက္စာခ်ဳပ္မခ်ဳပ္ေတာ႔ဘူး ။ ကၽြန္မတုိ႔ဆီက အေျခအေနနဲ႔ ဆုိရင္ သူ႔ကုိ အလုပ္ထုတ္လုိက္တယ္ေပါ႔ေလ ။
ကုိဗညား ။။ ဒီက်မ္းေၾကာင္႔ေပါ႔ ၊ ဒီက်မ္းက နာမည္ႀကီးတယ္ ။ ကၽြန္ေတာ္လည္းဖတ္ဖူးတယ္ ။ ၁၉၆၉ခုႏွစ္ထုတ္ပဲ ။ မီးလတ္ ကုိ ကၠတၳိယ၀ါဒီအျဖစ္သတ္မွတ္ၾကတယ္ ။ ဒီက်မ္းက အမ်ဳိးသမီးလြတ္ေျမာက္ေရးလႈပ္ရွားမႈေတြအတြက္ က်မ္း တစ္ေစာင္ပဲ ။ ဂႏၳ၀င္ ေယာက္်ားစာေရးဆရာေတြကုိ ကၠတၳယ၀ါဒအျမင္ကေန ျပန္လည္ဖတ္ရႈထားတယ္ ။ ျပည္႔တန္ဆာ တစ္ခ်ဳိ႕အေပၚ ဂရုဏာသက္အင္တာဗ်ဴးလုပ္ထားတဲ႔ အပုိင္းလည္းပါတယ္ေလ ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ။ ဟုတ္တယ္ ။ မီးလတ္က အဲဒီက်မ္းကုိ သူ႔ရဲ႕ အသတ္ ၃၅ႏွစ္မွာထုတ္တာေလ ။ ဒီစာအုပ္မွာ အဂၤလိပ္နဲ႔ အေမရိကန္တုိ႔ရဲ႕ စာေပးသမုိင္းမွာ အေရးပါတယ္ ။ ဒီအိပ္ခ်္ေလာ႔ရင္႔ ဖတ္ရႈထားပုံ ေၾကာင္႔ ေယာက္်ားပညာရွင္ေတြ ၊ အဂၤလိပ္ဂႏၳ၀င္စာေပးေတြ ေရွးရုိးစြဲရႈေထာင္႔အေသတစ္ရပ္နဲ႔ ဆုပ္ကိုင္ထားသူေတြ တုန္လႈပ္သြားတယ္။ သူက ေလာ႔ရင္႔ ၊ ေနာ္မန္မီးလာ ၊ ဟင္နရီမီးလားနဲ႔ ဂ်င္းဂ်ဲနက္တုိ႔ရဲ႕ အေရးအသားေတြဟာ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ သဘာ၀နဲ႔ လိင္သဘာ၀ကုိ ဘယ္ေလာက္အထိ အဖ်က္သေဘာေဆာင္ဖ်က္ဆီးလုိက္သလဲဆုိတာကုိ ရွင္းျပခဲ႔တာပါ ။ ဒီရွင္းျပခ်က္ေၾကာင္႔ပဲ ဘားနဒ္ တကၠသိုလ္က သူ႔ကုိ အလုပ္ဆက္လုပ္ခြင္႔မေပးတာ႔ဘူး။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ။ လြတ္လပ္စြာ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ခြင္႔ဆိုတာ ဘာလဲလုိ႔ ေျပာရမလုိျဖစ္ေနၿပီ ေနာ္။
မပုိင္ပုိင္ ။ ဟုတ္တယ္ ကုိေသာ္ဇင္ ။ တကယ္ေတာ႔ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ခြင္႔ဆုိတာကုိ အစုိးရတစ္ရပ္ကေန တားျမစ္ ပိတ္ပင္တတ္သလုိ ၊ လႊမ္းမုိးႀကီးစုိးဆဲ တန္ဖုိးစံေတြကေနလည္း ပိတ္ပင္တတ္တယ္ ။ ကိတ္မီးလတ္ရဲ႕ ျပႆနာကေန ျပေနတာက မိန္းမေတြရဲ႕ အျမင္တစ္ရပ္ကုိ ေယာက္်ားႀကီးစုိးဆဲ တန္ဖုိးစံေတြကေန တားျမစ္ပိတ္ပင္ဖုိ႔ ႀကဳိးစားေနတယ္ ဆုိတာပဲ ။
ကုိဗညား ။ ဒါေၾကာင္႔လည္း
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆီက ဖတ္စာအုပ္ေတြထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာေတြနည္းေနတာပဲ ။ အဓိက ေတာ႔
ေယာက္်ားႀကီးစုိးဆဲ တန္ဖုိးစံေတြကုိ ဆုပ္ကုိင္ထားတဲ႔အတြက္ ေယာက္်ားေတြရဲ႕ စာသာလ်င္
ပုိတန္ဖုိးတတ္ေနတယ္ လုိ႔ထင္တာရယ္ ၊ ေနာက္ မိန္းမေတြရဲ႕ ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈ
နားမလည္တာရယ္ေၾကာင္႔ပဲ ေပါ႔ ။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ။ ကၽြန္ေတာ္ မပုိင္ပုိင္ကုိေမးခ်င္တာက ဖတ္စာအုပ္ေတြမွာ ၊ ကဗ်ာ စုစည္းမႈေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာေတြ မပါတဲ႔ အေျခခံအခ်က္ကေတာ႔ ေယာက္်ားလႊမ္းမုိးႀကီးစုိးဆဲတန္ဖုိးစံေတြနဲ႔ အဓိက ေရြးခ်ယ္အလုပ္လုပ္ေနတာ ေၾကာင္႔ ေပါ႔ ဟုတ္လား ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ။ ဟုတ္တယ္ ကုိေသာ္ဇင္ရဲ႕ ။ ဥပမာ Norton Anthology of English Literature စာအုပ္ကုိ ပထမအႀကိမ္ ေရြးခ်ယ္တည္းျဖတ္စဥ္က မိန္းမတစ္ေယာက္မွ မပါဘူး ။ ဒုတိယ အႀကိမ္တည္းျဖတ္ၿပီး ျပန္လည္ထုတ္ေ၀ေတာ႔ မိန္းမေတြ အမ်ားႀကီးပါခဲ႔တယ္ ။ ဘာေၾကာင္႔လဲ ။
ကုိဗညား ။ ။ ပညာရပ္နယ္ပယ္ အတြင္းမွာ ၊ ကဗ်ာေရြးခ်ယ္တည္းျဖတ္သူေတြၾကားမွာ ေယာက္်ားအဓိကဆုိတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြ ေလ်ာ႔က်သြားလုိ႔ပဲ ျဖစ္မွာေပါ႔ ။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ။ဟုတ္တယ္ ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း အဲဒီလုိပဲ ထင္တယ္ ။
မပုိင္ပုိင္ ။။ ကုိဗညားနဲ႔ ကုိေသာ္ဇင္ေျပာတာမွန္တယ္ ။ ၁၉၇၀ကာလမွာ အေနာက္တုိင္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ယဥ္ေက်းမႈ စစ္ပြဲမ်ား ဆုိၿပီးေပၚလာတယ္ ။ စစ္ပြဲဆုိလုိ႔ လက္နက္ကုိင္စစ္ေတာ႔မဟုတ္ဘူး ။ ေဘးဖယ္ထုတ္ခံရတဲ႔ အေၾကာင္းအရာေတြ ကုိေလ႔လာတဲ႔ စစ္ပြဲပဲ ။ အသိဥာဏ္ပညာျခင္းယွဥ္တဲ႔စစ္ပြဲေပါ႔ ။ ထြန္းကားလာတဲ႔ ပညာရပ္ေတြက အမ်ဳိးသမီးေလ႔လာမႈ ပညာ၊ လူမ်ဳိးေလ႔လာမႈပညာ၊ ကၠတၳိ၀ါဒ၊ ေဂးနဲ႔လတ္စဘီယံေလ႔လာမႈပညာပဲ ။ ဒီပညာရပ္ေတြေပၚေပါက္လာတယ္ ။ပထမ ေတာ႔ ထုံးစံအတုိင္း လက္မခံၾကဘူးေပါ႔ ။ ေနာက္ေတာ႔တျဖည္းျဖည္ စိန္ေခၚမႈမ်ားလာၿပီး ပညာရပ္အေဆာက္အအုံအတြင္း လက္ခံလာတယ္ ။ ဒီလုိ လက္ခံလာမွ ဒီပညာရပ္ေတြကေနေပးတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြဟာ ကဗ်ာလက္ေရြးစင္က်မ္းျပဳစုသူေတြ ကုိ သတိထားမိလာေစၿပီး ကဗ်ာက်မ္းေတြထဲမွာ မိန္းမကဗ်ာဆရာေတြ ပိုပါ၀င္ဖုိ႔ ျဖစ္လာေစတာပဲ ။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ဒါဆို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ပညာရပ္အေဆာက္အအုံအတြင္းမွာ အဲဒီပညာရပ္ေတြျပန္႔ပြားဖုိ႔လုိတယ္ဆုိတဲ႔သေဘာ ေပါ႔ေနာ ။
ကုိဗညား ။ ပညာရပ္အေဆာက္အအုံတင္မကပါဘူး ၊ ကဗ်ာေရြးခ်ယ္သူေတြနဲ႔ဖတ္ရႈသူေတြဆီပါေရာက္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိတယ္လုိ႔ ထင္တယ္ ။
မပုိင္ပုိင္ ။။ အျပန္အလွန္ေပါ႔ ကုိဗညား ။ ပညာရပ္အေဆာက္အအုံထဲေရာက္မွ ပညာေရးကေနတစ္ဆင္႔ တစ္ႏုိင္ငံလုံး က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္ ဦးတည္ႏုိင္မွာ မဟုတ္လား။
ကုိေသာ္ဇင္ ။ ဟုတ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ အဓိကေဆြးေႏြးမႈဆီျပန္ဆက္ရေအာင္ပါ ။ ပထမဆုံး ျမန္မာအမ်ဳိးသမီး ၃၅ ဦး စုစည္းေရးတဲ႔ ကဗ်ာစာအုပ္ဟာ အေရးႀကီးတဲ႔ ဆုိတဲ႔ အေၾကာင္းေလး ။ မပုိင္ပုိင္ နိဂုံးခ်ဳပ္ေနနဲ႔ေဆြးေႏြးေပးပါ ။
မပုိင္ပုိင္ ။ ။ ကဗ်ာဆုိတာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ ကိစၥပါပဲ ။ ဒီလုိ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာေတြအမ်ားအျပာ စုေ၀းထားတဲ စာအုပ္မေပၚဘဲနဲ႔ စာေပးဆုိင္ရာ က်မ္းျပဳသူေတြဟာ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ေတြ႔ႀကဳံခံစားမႈကုိ စာေပလက္ရာထဲကေန ဘယ္လုိ သြားေလ႔လာမလဲ ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္ထဲ ဆင္းၿပီးေလ႔လာရင္ဒါဟာလူမႈေရးေဗဒဆုိင္ရာကိစၥျဖစ္သြားမွာ ။ ကိတ္မီးလတ္ တုိ႔လုိ စာေပသီအုိရီနဲ႔ စာေပပညာရပ္ထဲကေန အမ်ဳိးသမီးေလ႔လာမႈပညာ၊ ကၠတၱိယ၀ါဒဆုိင္ရာအျမင္ေတြ ပညာရပ္ထဲျဖစ္ထြန္း လာဖုိ႔အတြက္ ဒီလုိ စာအုပ္မ်ဳိးရွိေနျခင္းကအေရးႀကီးပါတယ္ ။ တကၠသုိလ္အတြင္း ေခတ္ၿပဳိင္အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြ ေရးတဲ႔ ကဗ်ာေတြ ျပဌာန္းလာဖုိ႔ တြန္းအားလည္းျဖစ္တယ္ ။ အဲဒီလုိျပဌာန္းမွလည္း လိင္အရကြဲျပားျခားနားမႈကုိ တန္ဖုိးထား နားလည္လာၿပီး လူသားခ်င္းစာနာမႈရွိတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ဆီကုိ ဦးတည္ႏုိင္မွာျဖစ္တယ္ ။
No comments:
Post a Comment