Sunday, February 17, 2008

အားကိုး

ငယ္ငယ္က ေမာင္ႏွမေတြ အတူတူကစားၾကရင္း အခ်ိန္နည္းနည္း ၾကာလာလွ်င္ ဆူညံဆူညံ အျငင္းအခုန္ ျဖစ္လာတတ္သည္။ အဲသည္လို အခါမ်ိဳးမွာ သူ႕ထက္ငါ အၿပိဳင္အဆိုင္ “ေမေမေရ ေဖေဖေရ ဒီမွာ သားကို သမီးကိုေလ ဘယ္သူက ဘာလုပ္ေနတယ္” စသည္ျဖင့္ တိုင္ရသည္ကိုက အရသာ။ ၾကာေတာ့ ေမေမက နားၿငီးလာၿပီး “ေတာ္ၾကစမ္းပါဟယ္ နားပူလိုက္တာ” ဟုဟန္႕သည္။ ေဖေဖက “ေၾသာ္ ကေလးေတြ ေနၾကပါေစ” ဟု ေမေမ့ကိုဟန္႕။ အဲသည္လို ျပႆနာ ရွာၿပီးေတာ့မွ အားလံုး တဟီးဟီး။ အခုလည္း လူႀကီးျဖစ္လာသည္အထိ ေမာင္ႏွမေတြ စုမိလွ်င္ အသံေသးအသံေၾကာင္ျဖင့္ လုပ္ႀကံကာ အၿပိဳင္ေအာ္တိုင္ရင္း ေမေမ့ကို နားမခံႏိုင္ေအာင္ စၾကသည္။ ေဖေဖကေတာ့ သေဘာေတြ က်လို႕။

တိုင္သည္ ဆိုသည္က အားကိုးျခင္း တစ္မ်ိဳးေပပဲ။ တိုင္သည္ သို႕မဟုတ္ တိုင္ၾကားသည္ ဆိုသည့္စကားက တိုင္တည္သည္ ဆိုသည္ထက္ကို ပိုသည္။ တိုင္တည္ျခင္း ဟူေသာ အသိေပးရုံ ဖြင့္ဟေျပာရုံ သက္သက္ မဟုတ္။ အေရးယူမႈ တစ္ခုခုကို ေမွ်ာ္လင့္သည့္သေဘာ။ တိုင္ၾကားမႈကို လက္ခံရေသာ ပုဂၢိဳလ္ကလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာ အတုိင္းအတာ တစ္ခုခု ရွိလို႕သာျဖစ္မည္။ ႏို႕မို႕ဆိုလွ်င္ ဘာလုပ္ဖို႕ တိုင္ေနမွာလဲ။

လူတို႕ေန႕စဥ္ ပုဂၢလိက အဆင့္တြင္လည္း အားကိုးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အျခား ဥပမာမ်ားစြာ။ မိန္းကေလးေတြ အိမ္ေထာင္ျပဳတာ အားကိုးခ်င္လို႕ ဆိုေသာစကားရွိသည္။ အေတာ္မ်ားမ်ား အတြက္ မွန္ကန္ပါသည္။ ေယာက်ၤားသားမ်ားကလည္း အားကိုးခံခ်င္သည္ မဟုတ္ပါလား။ သို႕ေသာ္ အားကိုးဟူေသာ စကားလံုးေနာက္၀ယ္ တာ၀န္ ဆိုသည္က တြဲပါလာသည္။ အလုပ္ ဆိုသည္က တြဲပါလာသည္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ တကယ္အားကိုးေလာက္ဖြယ္ ျဖစ္မျဖစ္က အေရးႀကီးသည္။

အားကိုးသည္ စစ္ကူေခၚျခင္း အေနအထားလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ လူႏွစ္ေယာက္ၾကားမွာ ျပႆနာတစ္ခု ျဖစ္ၿပီဆိုပါေတာ့။ ႏွစ္ဦးစလံုး ေျပလည္မည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ သူတို႕အခ်င္းခ်င္း ဘယ္လိုမွ ညိွႏိႈင္းမရေတာ့ဘူး ဆိုလွ်င္ အားနည္းသူက တတိယလူကို အားကိုးရွာမည္။ အားႀကီးသူကေတာ့ သူအားသာေနလွ်င္ အႏိုင္သာဆက္ယူမည္။ မေျပလည္ခ်င္ေသာ အားႀကီးသူသည္ တတိယလူ ပါလာသည္ကို ႀကိဳက္လာစရာ အေၾကာင္းမရွိ။ အေဖေက်ာ္ ဦးရီးေတာ္မလြမ္းႏွင့္ ဟုေျပာေကာင္းေျပာမည္။ သို႕ေသာ္ တတိယလူ(မ်ား) ကလည္း ဘယ္ေလာက္ အားကိုးေလာက္ပါသလဲ။


မၾကာမီက ရုပ္ရွင္တစ္ကား ၾကည့္မိသည္။ Hotel Rwanda ။ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္က ထုတ္ေသာ ကားျဖစ္သည္။ ရ၀မ္ဒါ ႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၉၄ က ျဖစ္ခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးတံုး သတ္ျဖတ္မႈႀကီး၏ ျဖစ္ရပ္မွန္ကို အေျခခံကာ ရိုက္ကူးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤအျဖစ္အပ်က္ အေၾကာင္းကို လိုက္ဖတ္ဖူးခဲ့ documentary မ်ားကို ၾကည့္ဖူးခဲ့ ခံစားဖူးခဲ့ေသာ္လည္း ဤရုပ္ရွင္ကို မၾကည့္ျဖစ္ခဲ့။


အဓိကဇာတ္လိုက္က ဟိုတယ္မန္ေနဂ်ာ Paul Rusesabagina အျဖစ္သရုပ္ေဆာင္ေသာ မင္းသား Don Cheadle ျဖစ္သည္။ ရ၀မ္ဒါရွိ ဟူတူလူမ်ိဳးမ်ားက တြတ္ဆီ လူမ်ိဳးမ်ားကို မ်ိဳးတံုး လိုက္လံ သတ္ျဖတ္ေနစဥ္ ဟိုတယ္ တစ္ခုထဲသို႕ ခိုလႈံလာေသာ တြတ္ဆီ လူမ်ိဳး တစ္ေထာင္ေက်ာ္ကို ဟိုတယ္မန္ေနဂ်ာက ဦးေဆာင္ကာ အသက္ရွင္ေအာင္ ကယ္သြားႏိုင္ေသာ ဇာတ္လမ္းျဖစ္သည္။ စီဒီခ်ပ္ေပၚတြင္ သည္လိုေရးထားသည္။

A true story of a man who fought impossible odds to save everyone he could and created a place where hope survived.

When a country descended into madness and the world turned its back, one man had to make a choice

When the world closed its eyes, he opened his arms.

ဇတ္လမ္းထဲမွာ မွတ္သားစရာ စကားတခ်ိဳ႕မွာ -

မန္ေနဂ်ာႏွင့္ သတင္းဓာတ္ပံုသမားတို႕ ေျပာၾကပံု။
Paul Rusesabagina: I am glad that you have shot this footage and that the world will see it. It is the only way we have a chance that people might intervene.
Jack: Yeah and if no one intervenes, is it still a good thing to show?
Paul Rusesabagina: How can they not intervene when they witness such atrocities?
Jack: I think if people see this footage they'll say, "oh my God that's horrible," and then go on eating their dinners.
[pause]
Jack: What the hell do I know?


မန္ေနဂ်ာက ခိုလႈံေနသူမ်ားကိုေျပာျခင္းျဖစ္သည္။
Paul Rusesabagina: There will be no rescue, no intervention for us. We can only save ourselves. Many of you know influential people abroad, you must call these people. You must tell them what will happen to us... say goodbye. But when you say goodbye, say it as if you are reaching through the phone and holding their hand. Let them know that if they let go of that hand, you will die. We must shame them into sending help.

သင္ခန္းစာကေတာ့ သည္လိုရသည္။ ရုပ္ရွင္ၾကည့္ၿပီးမွ ဖတ္လွ်င္ေတာ့ ပိုနားလည္မည္။

  • မန္ေနဂ်ာသည္ ဟုိတယ္ ျပင္ပတြင္ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ အသတ္ခံရသူမ်ား ရွိမွန္း သိသည္။ သူလည္း စိတ္မေကာင္းပါ။ သို႕ေသာ္ ျပင္ပလူမ်ားကိုပါ သြားကယ္ခ်င္တာမ်ိဳး မလုပ္။ သူကိုယ္တိုင္တြင္ အႏၱရာယ္ ရွိမွန္းလည္း သိသည္။ မႏိုင္၀န္ကို မထမ္း။ သူ႕ဟိုတယ္တြင္ ခိုလံႈေနသူမ်ားကို အသတ္မခံရရန္ သူတတ္ႏိုင္သေလာက္ကို အေကာင္းဆံုး လုပ္သြားသည္။
  • လုိအပ္ေသာအခ်ိန္တြင္ ေျပာေရးဆိုခြင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာ (mandate) ကို ရသည့္နည္းျဖင့္ ရဲရဲယူသည္။ ဟိုတယ္ ၀န္ထမ္းမ်ားက သူ႕ေျပာစကား နားမေထာင္ေသာအခါ ဌာနခ်ဳပ္မွ လိုအပ္သည့္စာကို ရေအာင္ယူၿပီး အားလံုးကို လုိက္နာရန္ စီမံသည္။
  • ပထမပိုင္းက ကုလသမဂၢ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တပ္မ်ားထံမွ လံုးလံုးလ်ားလ်ား အကူအညီ ရမလား ဟု အလြန္ ေမွ်ာ္လင့္မိသည္။ ေနာက္ေတာ့ မကယ္ႏိုင္ေၾကာင္း ကုလသမဂၢႏွင့္ သံရုံး၀န္ထမ္းမ်ား လူျဖဴမ်ားကိုသာ လာကယ္ထုတ္မည္ ဆိုသည္ကို သိရသည္။ သူတို႕ကို မကယ္ႏိုင္။ စိတ္ဓာတ္က်စရာ အေျခအေနမ်ား သေဘာထားမ်ားကို သူလက္ခံလိုက္ရသည္။ သုိ႕ေသာ္ ရပ္မေန။ ထိေရာက္ေသာ အားကိုးရရန္ နည္းလမ္းဆက္ရွာသည္။
  • ကိုယ့္အေျခအေနကို ကိုယ္သိသည္။ ရန္သူက အားႀကီးလြန္းေနသည္။ လက္နက္လည္း ရွိသည္။ ခံတိုက္ရန္ ဆိုသည္မ်ိဳးက မျဖစ္ႏိုင္မွန္း နားလည္သည္။ သူ မႀကိဳးစားပါ။ သို႕ေသာ္ ေၾကာက္လြန္းလို႕ ဘာမွ မလုပ္တတ္ မကိုင္တတ္ ျဖစ္ေလာက္ေအာင္မ်ိဳး ေသြးပ်က္ျခင္းလည္း မရွိ။
  • မိမိသိေသာ ႏိုင္ငံျခားမွ အားကိုးေလာက္သည့္ မိတ္ေဆြမ်ားကို လာကယ္ေအာင္ ဖုန္းဆက္ရန္အတြက္ လူမ်ားကို အႀကံေပးသည္။ တာ၀န္ ခြဲေ၀ေပးသည္။ လူအမ်ားကို လြတ္ေျမာက္ေရး အတြက္ ရုန္းကန္ၾကစဥ္အတြင္း မိမိကိုယ္ပိုင္ အသီးသီး လုပ္ေဆာင္သည့္ လုပ္ရပ္ အေနျဖင့္ စိတ္ဓာတ္ (sense of ownership) သြင္းေပးသည္။ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ သြင္းေပးသည္။
  • မိမိတြင္ရွိေသာ အရင္းအျမစ္ (resources) မ်ားကို လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ေကာင္းေကာင္း အသံုးခ်ႏိုင္သည္။ ဟိုတယ္ရွိ ဆက္သြယ္ေရး ပစၥည္းမ်ားကို သံုးကာ ဆက္သြယ္သည္။ ရိကၡာမ်ား မျပတ္လတ္ေအာင္ စီမံသည္။ ရဲကိုလာဘ္ထိုးရန္ လိုသည့္ ေရႊေငြ အရက္ ရေအာင္ရွာသည္။
  • လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ လတ္တေလာ အေရးႀကီးလွ်င္ အေရးႀကီးသလို ရဲ ကဲ့သို႕ လူမ်ိဳးကိုလည္း ေပါင္းသည္။ စိတ္တူသေဘာတူ ျဖစ္ေန၍ေတာ့မဟုတ္။ သိပ္လည္း ျဖစ္စရာ မလိုအပ္။ သူဘာလိုခ်င္သလဲ ဘာႏွင့္လဲလွယ္လွ်င္ ကိုယ္လိုခ်င္တာ ရမလဲ။ သူ႕အက်ိဳးစီးပြား ကိုယ့္အက်ိဳးစီးပြား (interest) ကို သေဘာေပါက္သည္။
  • အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့ ရွင္သန္လိုစိတ္ ႏွင့္ သည္လိုမွ နည္းလမ္းမရွာလွ်င္ က်လာမည့္ ႀကီးမားေသာ အႏၱရာယ္ကို ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ အႏၱရာယ္ကို အႏၱရာယ္ဟု မျမင္လွ်င္ လြတ္ေျမာက္စရာ မရွိ။ ျမင္ေသာ္လည္း ရွင္သန္လိုစိတ္ လြတ္ေျမာက္လိုစိတ္ မျပင္းထန္လွ်င္ ထိေရာက္ေသာ အားထုတ္မႈ မလုပ္ႏုိင္။
ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚကိုယ္ရပ္ပါ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အားကိုးပါ ဆိုေသာ စကားေတြရွိသည္။ မိတ္ေဆြေကာင္းရွိလွ်င္ အရာမ်ား ၿပီးေျမာက္သည္ ဆိုသည္လည္းရွိသည္။ ကလ်ာဏမိတၱ သံ၀ရ (စာလံုးေပါင္းမွားလွ်င္ ျပင္ေပးပါ။) ဟုဘုရားက ေဟာခဲ့သည္ဟု မွတ္သားဖူးသည္။ ကိုယ္ပိုင္အားႏွင့္ သူမ်ားေဘးဘီက အား ဘယ္သည္က ပိုအေရးႀကီးသလဲ။ Primary အားႏွင့္ Secondary အားဟု ခြဲတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ Primary က အတြင္းမွာဆိုလွ်င္ Secondary က အျပင္မွာျဖစ္မည္။ ႏွစ္ခုလံုးေတာ့ အေရးႀကီးမည္။ ဘာကိုမွ ပစ္ခ်လို႕မရ။ အျပင္အားကို အေလးမထားလွ်င္ အတြင္းက တာ၀န္ပုိလာမည္။ စြန္႕စားမႈ ႀကီးမားလာမည္။ အတြင္းအားကို အေလးမထားလွ်င္ အျပင္ကလည္း ေလ်ာ့ရဲလာမည္။ လုိရာကို မေရာက္ႏိုင္။

သည္ေတာ့ အလြန္ရႈပ္ေထြးေသာ ျဖစ္စဥ္။ ထည့္တြက္ရတာေတြကလည္း မ်ားလွသည္။ တကယ့္ ေလာက္ေလာက္လားလား အားကိုးတစ္ခု ရသည္ဆိုသည္က မလြယ္။ သည္စာကိုေတာင္ ေရးရင္းႏွင့္ လန္႕လာမိသည္။ တရားေဟာသလိုလို ဆရာလုပ္သလိုလိုမ်ား ျဖစ္ေနေလေရာ့သလား။ ႏုိင္ငံေရးေတြ ဘာေတြမ်ား ဆန္ေနေရာ့သလား။ သည္ေလာက္ႏွင့္ ရပ္လွ်င္ ေကာင္းမည္။ ဘယ္သူ႕အားကိုးႏွင့္ ဒါမ်ိဳးေတြ ေရးရဲေနသလဲ ဟုေမးလာလွ်င္ ကိုယ့္မွာက အေျဖမရွိ။


ပန္ဒိုရာ

7 comments:

M.Y. said...

ရ၀မ္ဒါေဟာ္တယ္ ႀကီးထဲမွာေနသူေတြကုိယ္အားကုိကိုးႀက၏။ ထိုသုိ ့ ကိုယ့္အားကိုစနစ္တက်ကိုးတတ္ရန္ ၊အနစ္နာခံစြန္ ့ စား၊စည္းလုံးေပးသည့္အေမွ်ာ္အျမင္ရိွေသာေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္အျဖစ္မန္ေနဂ်ာကိုသူတို ရ၏။ “There will be no rescue, no intervention for us. We can only save ourselves.” ဆိုသည့္စကားသည္ ကုလသမဂၢ ရဲ ့တကယ့္သရုပ္မွန္ကုိမီးေမာင္းထိုးျပေန၏။

လိုက္နာအတုယူဖြယ္မ်ားစြာပါေနေသာေႀကာင့္ အျမင္မ်ားေ၀မွ်ေပးေသာ ပန္ဒိုရာကို ေက်းဇူးတင္၏။

“စေကာ့တလန္ ရဲ ့ေနာက္ဆုံးဘုရင္” ဆိုတဲ့ ကားေလးေရာ မႀကည့္ရေသးရင္ ႀကည့္ေစခ်င္ပါသည္။ေရးမည္ဆိုရင္ေတာ့ႏိုင္ငံေရးေတြဘာေတြမ်ားဆန္ေနေရာ့သလားဟုဆုိလို ့ရေတာ့မည္မဟုတ္။ ဒီကားကေတာ့တိုက္ရိုက္ႀကီး သြားတူေနေပလိမ့္မည္။

ဒီအားကိုးပို ့စ္ကို ပန္ဒိုရီ အားကိုးနဲ ့ေရးေနတယ္လို ့ပဲယူဆလိုက္ပါဒယ္။

Anonymous said...

မပန္ .. ဒီကားကိုၾကည့္ဖူးတယ္ ။ ဒီစာသားေတြကိုလည္း မွတ္၂ထင္၂ မွတ္မိေနတယ္ ။ ဒီပို့စ္နဲ့အတူ ထပ္ခံစားသြားတယ္ ။

ကိုေမာင္ရင္ေျပာသလို .. လိုက္နာအတုယူဖြယ္မ်ားက အခ်က္မိပါေပတယ္ း)

စိုးထက္ - Soe Htet ! said...

ကၽြန္ေတာ္က ရုပ္ရွင္ သိပ္မၾကည့္ေတာ့ မသိပါဘူး ... ဒါေပမယ့္ ဆိုလိုရင္း ကိုေတာ့ ခံစားလို႕ ရပါတယ္ ... ဖရုႆ ၀ါစာေတြ မလာပါေစနဲ႕ လို႕ ဆုေတာင္း ေပးပါတယ္ .. ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ နားလိုက္ၿပီ ... မဆိုင္သူ အားလံုးကို အားနာလို႕ မပိတ္ေသးတာ :)

P.Ti said...

ပန္ဒိုရာ ကိုယ့္အားကုိကုိးၿပီး ေရးတယ္လုိ႔ ခံစားပါတယ္။
ရုပ္ရွင္ကုိၾကည့္ၿပီး အဲဒီလုိေလး ျမင္ၿပီး ထုတ္ႏႈတ္ျပတာကုိ ေလးစားပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ေလးေတြပါ။ ႏိုင္ငံေရးဆုိေတာ့လည္း ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ႏိုင္ငံရဲ႕အေရးေပမုိ႔ ႏိုင္ငံေရးေပါ့။

Anonymous said...

မပန္ေရ ဟိုတယ္ ရ၀မ္ဒါကို လိႈင္လဲ ၀ယ္သိမ္းထားတယ္ အမွန္တရားန႕ဲ တုိင္းျပည္ကို ျမတ္ႏိုးစိတ္ အားကိုးနဲ႕ ေရးတယ္ ထင္ပါတယ္

တန္ခူး said...

တန္ဖိုး႐ွိတဲ့ သင္ခန္းစာေတြကိုသယ္ေဆာင္သြားပါတယ္။ ကိုယ္အမ်ားဆံုးပိုင္တယ္ထင္ရတာ(တကယ္ေတာ့မပိုင္ပါ) ကိုယ့္ကိုယ္ကိုသာျဖစ္တာမို႕ ကိုယ္သာလၽွင္အားကိုးရာေပါ့ပန္ရယ္။

ေမျငိမ္း said...

တကယ္ စဥ္းစားစရာေကာင္းတဲ့ ကိစၥေတြ။ ကိုယ္ၾကည့္တုန္းက မျမင္ခဲ့။ အဲဒီတုန္းက UN က လက္လြတ္စြန္႔သြားတာကို စိတ္တိုခဲ့ဖူးတာပဲရွိတယ္။ ပီးေတာ့ လူမ်ိဳးတူ ဘ၀တူေတြအခ်င္းခ်င္း ေသြးကြဲတာကို စိတ္ထိခိုက္ခဲ့တယ္။ ခုေတာ့ ေတြးစရာေတြ အမ်ားၾကီး ျပန္ရ.. ။ အဲဒီအတြက္ေက်းဇူူးးး။
စကားမစပ္.. အမွန္တရားအေပၚအားကိုးနဲ႔ ဒီပို႔စ္ေရးတယ္ပဲ ထင္ပါတယ္၊
ဟဲဟဲ.. ပန္ဒိုရီကလည္း အမွန္တရား တခုပဲ ဟုတ္...